neljapäev, 8. jaanuar 2015

Laps ei tohi leevale häbi teha, leib teeb teenekord lapsele häbi

Olen viimasel ajal märganud, et üks asi häirib mind päris kõvasti. See häiris tegelikult enne ka, aga nüüd on asi lihtsalt hullemaks läinud. Nimelt jääb mulle peaaegu igal pool silma kohutav toidu raiskamine. Töö juures märkan ma seda kõige rohkem. Lapsed viskavad lausa uskumatult palju toidukraami lihtsalt prügikasti. Õpetajad ise pole ka sellest patust priid, neil jääb jääke ka puhketoa külmikusse, kust need mõne aja möödudes ära visatakse. Olgem ausad, sama toimub sel juhul ka paljudes kodudes.

Märkasin ka lasteaias asendajana, kui palju lapsed tegelikult järele jätavad. Nad ju vaatasid pitsat ka nagu ilmaimet, kuigi ma tean mõne puhul kindlalt, et nad söövad pitsat. Hommikusest pudrusöömisest ei tasu üldse rääkida, pool sellest läheb ämbrisse. Kooliosas pole asi sugugi parem, ka seal on jääke palju. Jah, meil on inimene, kes jäägid loomade varjupaika viib. Puhas toit, mis järele jääb, läheb kodututele. Kõik on justkui korras. Samas on need pütid mõnikord terve öö ja pool päeva ka kaubaluugi juures. Raske uskuda, et see siis veel süüa kõlbab. Praegu pole asi võib-olla nii hull, sest on külm, aga ikkagi. Ei tea, kas süüdi on mõtteviis, et koolitoit nagunii süüa ei sünni, või on laste söömisharjumused ja kodune toit koolis pakutavast niivõrd erinevad.

Kui te nüüd arvate, et lapsed puhvetist saiakesi ostavad, siis eksite. Koolil polegi puhvetit. Saiakesi söövad nad küll, seda näen ma püpgikastides olevate pakendite ja saiakeste järgi. Jah, nad viskavad ka need ära. Tihtilugu on ära visatud ka küpsiseid ja komme. Rääkige siis veel, et lapsed maiustusi armastavad. Seega pole asi ainult koolitoidus. Prügikastis lõpetavad ka igasugused puuviljad. Enamasti on üks amps võetud, aga vahel on täiesti puhas ja terve vili ära visatud nagu suurim rämps maailmas. Seda nähes saan ma isegi aru neist, kes vabatahtlikult konteineritest toitu otsivad. Päriselt.

Ei, ma ise seda ei suuda. Minu jaoks on suur saavutus juba see, et nüüdseks suudan prügi konteineritesse visata ilma vastikustundeta. Selle eest saan tänada ainult oma tööd. Vähemalt pole mina pidanud käsi mööda prügikonteineri siseseina tõmbama ning neid siis lakkuma. *võdistab õlgu* Teraapia missugune. See, et mina midagi sellist (veel) ei suuda, ei tähenda, et teised seda teha ei võiks. Lasku aga käia, kui see neile sobib. Ma saan aru ju küll, et pesed puuviljad puhtaks ja võidki need nahka pista. Või et terve pakk küpsiseid, mis peale papi on veel ka kilega ümbritsetud, pole ülejäänud prügiga kokku puutunud. Seega, kui kedagi see ei sega, siis andku teada. Ma olen nõus sellise kraami teile andma. Sel juhul ei lähe see vähemalt raisku. 

Raisku läheb aga kraam, mis külmkappi ootama jääb. Vahel suletult, vahel avatult. Ma saan aru, et alati ei jõua kõike korraga ära süüa. See aga ei tähenda, et avatud pakendi võib nädalateks külmikusse unustada, nii et see lõpuks hallitama läheb. Sama kehtib suletud pakendite puhul, kui see just mingi sada aastat säiliv asi ei ole. Jah, ka meil juhtub vahel, et "leian" midagi külmkapist, mis tuleb ära visata. Viimasel ajal on seda üha harvem ette tulnud, sest ma lihtsalt ei osta enam neid asju. Kuna peale minu elab siin ikkagi kaks inimest veel, siis lihtsalt on nii, et mingeid asju keegi ei söö. Enne oli meid rohkem, aga siis kadus toit ka kiiremini, nii et selliseid probleeme eriti ei tekkinud.

Üldse oleme aja jooksul igatmoodi raiskamist vähendada aidanud, ilma sellele niimoodi mõtlemata. Kui meil loomad (lehmad-lambad) veel olid, siis nii mõnigi andis oma leivakoorukesed meile. Üks söökla sealhulgas, neil ikka jääb leiba järele. Kõigest leivasuppi või küüslauguleibu teha lihtsalt ei jõua. Mitmeid kordi on tutvuste kaudu ladudest igasuguseid konserve saadud. No selliseid, mis mõlkis on. Need enamasti müügiks ei lähe, kuid olen selliseid ka poeriiulitel näinud. Sel juhul mõtlen küll, et nad oleksid sellele allahindlust tähistava kleepsu peale võinud panna. Arvan, et nii kaoks need sealt riiulitelt üsna kiiresti. Naabrid said mõni aeg tagasi kuskilt suure kasti üliküpseid banaane. Iseenesestmõistetavalt jagasid nad neid laiali. No kui ikka endal üle on, siis annad ju teistele ka.

Kodus annab üldse üsna palju ära teha, et toitu võimalikult vähe raisku läheks. Ma tean inimesi, kes saia- ja leivanukke ei söö. See tundub mulle täiesti jabur. Nii mõnigi kord annab selle ju lausa kolmeks lõigata. Nemad aga ei söö neid üldse ning need rändavad siis prügimäele. Suvel juhtus paaril korral, et 2-3 viimast viilu läksid hallitama. Need viskasin muidugi ära, aga raske südamega. No lihtsalt ei raatsi toitu ära visata. Igatpidi riknenud kaup muidugi lõpetab prügikastis, aga üritamegi nii teha, et seda võimalikult harva juhtuks. No teate ju küll, nälgivad lapsed ja kõik muud jutud. Pealegi on mind kasvatatud leiva austamise vaimus ning midagi priisata pole meil kunagi olnud. Äkki ongi "hea elu" inimesed hukka õpetanud?

2 kommentaari:

  1. Peaksid kutsekoolis kokas õppima või mõnes söögikohas töötama. Tohutud toidukogused lähevad lihtsalt prügikasti...Leiva- ja sainukid lähevad ka otseteed prügikasti. Ja üldiselt ma ka ei raatsi toitu ära visata aga kuna ma elan üksinda ja püüan niigi vähe süüa teha, siis mingil määral toit ikka rikneb...Aga kui ma tegin niiöelda proovipäeval võileiba, ühe võileiva ning sellest järgijäänud materjal otse purustajasse läks, oli küll väga kurb olla. Neid ei lubata isegi kaasa võtta. Ma ausalt sõin jäänused kohapeal ära :D

    Poodides jääb ka toitu järgi, kuid suurem osa ei jõua neist näiteks toidupanka, sest selleks peavad olema vastavad paberid ja nõuded täidetud. Neid tooteid ei tohi ka niisama prügikasti visata, sest kui keegi prükkar need leiab ja haigeks jääb, siis jääb paratamatult toidupoe omanik süüdi. Sellepärast on keeruline asju toidupanka saata.

    Ühest küljest on muidugi mure nälgivate laste üle arengumaades aga samas peame leppima arenenudmaade toiduhügieeniga ehk siis toidu prügikasti saatma.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul õde on söögikohtades praktikal ja tööl käinud, nii et olen kursis ka sellega. Selline asi teebki lihtsalt kurvaks. Ja tegelikult suurt midagi muuta ei saa, sest nõuded on sellised :/ Muidugi oleneb natuke söögikohast, on kahjuks ka selliseid, kus lauda läheb ka kergelt riknema hakanud kraam. See aga on juba teine teema. :)

      Kustuta